JA - Jeg ved det godt - Jeg bliver aldrig kunstner!

Jeg stod det første år på Hessellund og skulle lave et papskilt med ugens fiskearrangement og sluttede af med et blink og en flue øverst på skiltet.

Nogen år senere begyndte jeg at lave noget hjemmefra, som jeg kunne sætte overover som "brevhoved".

Endnu nogle år senere, blev det til deciderede pre-tegnede og plastik laminerede tegninger. Nogen af dem kunne ses i det gamle lystfiskerlokale.

Det er nogen af disse "årstegninger" der dukkede op og forhåbentligt nu kan lægges ud.

 

06

 

 

 

 

 

 

 

 

 

07

 

 

 

 

 

 

 

 

 

08

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 09

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20-- øh

 

Denne tegning har en lidt speciel historie. Kendere af Saabyes kunst, vil "genkende" den som en af "Premiere tegningerne", hvilket det både er og ikke er. Historien er at jeg under et besøg for lang tid siden og efter et par Faxe Fad og lidt Gammel Dansk, igen kom til at diskutere kunst med Saabye, hvilket han satte stor pris på.

Dette var langt fra første gang og vel nærmest i scenesat. Når jeg kom med en dåse Capstan eller en mellem Gammel Dansk, som vært opmærksomhed, så ville Saabye "nusse" lidt rundt i sine mapper, for at finde et eller andet han kunne returnere venligheden med. Når han så med et påtaget stort suk, stillede mappen med non-figurativ kunst, tilbage på hyllen, med et: "Du må altså lære at forstå kunst", var det ofte signalet til en rask holmgang.

Forløbet i detaljer skal jeg forskåne folk for, men afslutningen var altid den samme. Saabye vil med tilfredshed i stemmen sige: "Blodet ruller lettere i årene, efter sådan en omgang". Denne gang var dog anderledes, for Saabye udfordrede mig til selv at skulle gribe "kulet".

I forlængelse af denne "dialog" om kunst, ville Saabye sige: "enhver idiot kan kopiere virkeligheden, det kræver kun tid nok" og "hvis man ikke tolker kunst ind i værket, så er det ikke kunst". Samt mit tilskud til komplikationerne: "Den tegning (den pågældende premieretegning lå tilfældigvis fremme) er virkelighed, så hvis jeg tolker min kunst ind i den, så må den nødvendigvis være kunst og da kvalitet af kunst er et spørgsmål om statestik og hysteri, så kan min tolkning være kunst". Hvorefter Saabye stopper B2 blyant og et stykke papir i hånden på mig og beordre mig til at "tolke".

Resultatet ses herover, jeg skal af hensyn til sarte sjæle og i tidens ånd, om kastraktions kommunikation og ubehaget ved at sige tingene ligeud af landevejen, undlade at citere Saabye.